Thuis zijn in waarheid (17-11-02)

stiltijdharma-111Audio van meditatie-overleg, opgenomen op donderdag 2 november 2017.
Thema: waarheid en werkelijkheid, twee kanten van het bestaan dat jij bent.

Je hebt gekozen om de weg te bewandelen en raakt langzaam vertrouwd met de weg, met het onderzoek, met het stellen van levensvragen. Het schenkt een zekere rust om hiermee bezig te zijn. Je raakt vertrouwd met de wetten van het bestaan, met perspectief, eenheid, wonderlijkheid. De onrust ontstaat door de suggestie van veelheid die uitgaat van de wereld van zintuiglijk waarneembare vormen en processen. Door eenheid vinden we de samenhang van het totale bestaan. Dat is de ingang naar wonderlijkheid.

Substantieel en betrouwbaar leven is je niet meer bezighouden met illusies. In onvoorwaardelijkheid zijn waarheid en werkelijkheid hetzelfde: het zijn de twee kanten van het bestaan dat jij bent.
Identiteit onderzoeken gebeurt alleen diepgaand op werkelijkheidsniveau. Je kunt identiteit vertalen met zelfbeleving. Je laat je zelfbeleving door de dag heen makkelijk vullen in de sfeer van werk en relaties, maar zo kom je niet toe aan een betrouwbare identiteit. Want overal waar belangenspel heerst kun je het onderscheid niet maken tussen wat werkelijk substantie is en wat vluchtig is. Je raakt daar niet vertrouwd met de werkzaamheid van eenheid.

We zijn in essentie zuivere bewogenheid. Karmafactoren geven de bewogenheid het karakter van verlangen. Het zoeken naar de vervulling van dit verlangen gebeurt in eerste instantie door projecties te maken en na te streven. Langzaam ga je voelen dat je bewogen wordt door hartskwaliteit. Zo kom je thuis.

Projecties zijn varianten van een diep verlangen naar gelukkig zijn. De objecten die je realiseert vanuit die projecties zijn een heel indirecte en afhankelijk-makende manier om je geluk te realiseren en de diep-gevoelde lacune in je identiteit te vullen. Objecten roepen onmiddellijk een kleuring op en worden via de laag van betekenisgeving gekoppeld aan identiteit (skandha-werking). Dit geeft twee soorten verzwakking: je komt terecht in kanaaltjes (verenging van waarneming) en je drijft op proces-energie, oftewel het is van voorbijgaande aard.

Als je overeenkomsten gaat zien in de manier waarop je zoekt, ga je voelen wat het is dat je zoekt, welke hartskwaliteit jou completeert. En dan kun je beseffen dat die kwaliteit wellicht al voorhanden is, dat het jou niet ontbreekt. Zo reduceer je de naar buiten gerichte projecties naar binnen toe. Nu ontstaat het besef: ik ben al aan het werken met ditgene waar ik zo naar verlang; het ís er dus blijkbaar al. Het ongeloof daarin heeft er alleen toe geleid dat ik op de verkeerde manier heb gezocht, in zintuiglijkheid. Maar het is fundamenteel verbonden en beschikbaar.

De pijn van het karmische bestaan is dat je voelt dat het fundamenteel ongrijpbaar is. De wijsheidsweg keert dit om. Als je voldoende vertrouwd raakt met innerlijkheid en je het bewandelen van de weg waardeert, dan wordt de dharmaruimte vertrouwder en interessanter als belevingsruimte dan de wereldruimte (zintuiglijke ruimte). Je kunt jezelf steeds voelen als een keuzestation: je hebt elk moment de keuze om op te gaan in karma, of te blijven in de ruimte van dharma. Uiteindelijk is er geen sprake van keuze: volheid ís er, bewustzijn wérkt, kloppendheid draait uit zichzelf. Ook blindheid is direct, een kracht net als leven zelf. De eenheid wordt nooit doorbroken.

Wij zijn het zelf die alle overbodigheid creëren. Het ‘ik’ kan zelfs de weg kapen en dan de illusie in stand houden dat het definitief dharmisch draait. Maar je kunt voelen hoe alles in werkelijkheid in definitiefheid plaatsvindt, daar is geen ‘ik’ bij nodig.

Identificeer je met de pure waarheidsgeest, die niet lijdt aan zichzelf. Dan kun je je verbinden in kwaliteit met de vormen waarmee je te maken hebt en ze bevrijden. Dit doe je als eerste in meditatie. Het is belangrijk voor je identiteit hoe je meditatie waardeert ten opzichte van de wereld, anders houd je onduidelijkheid over deze gebieden op identiteitsniveau. Identificeer je je onterecht met de vormen, dan ontstaat er waan. Het is een kracht die in je werkt. Ga je dus thuisvoelen in waarheid.