Wijsheid en liefde (19-12-29)

stiltijdharma-111Audio van dharma-overleg, opgenomen op zondag 29 december 2019. Thema: wijsheid en liefde zijn de bronnen van onze menselijke volheid. 

Echte wijsheid verwelkomt liefde, en echte liefde wordt versterkt door wijsheid. Beide zijn de grondkrachten van ons bestaan en zij nodigen ons uit om ze te realiseren – niet via grijpen maar door je ervoor te openen.

Gebruik in het begin de wereld of je dagelijks leven niet teveel als meetpunt voor je vorderen. Ze zijn effectgebieden waar je relatief weinig kunt transformeren. Dit laatste gebeurt vooral in meditatie (za-zen); en vandaaruit krijg je de vermogens om een juiste levenshouding in te nemen en betrouwbaar te opereren in de wereld.

De beleving van onze omgevingswereld is een soort project dat we onderhouden, zoals ook onze geschiedenis een soort project is, of ons lichaam – allemaal verkeerd begrepen en onterecht toe-geëigend. Je vindt op die manier nooit wat je zoekt, omdat je nooit helemaal thuis kunt voelen in een wereld die door jezelf geconstrueerd is.

Onze intrinsieke bestaanseenzaamheid lossen we niet op via externe materialen. Alleen jezelf oprecht leren kennen biedt uitzicht op duurzame kwaliteit. Dit vraagt bewuste keuzes en een bewuste aanpak, want je begeeft je hiermee op het diepste existentiële gebied, op identiteitsterrein. Maar het is de enige plek waar de echte oplossing is te vinden van al je knoopspul.

afsluiting

Bevrijdingswerk (19-07-14)

stiltijdharma-111Audio van dharma-overleg, opgenomen op zondag 14 juli 2019.
Thema: Transformatieve werking vindt plaats op hartsniveau: je bewust worden van hartskwaliteit. 

De juiste intentie is een waarborg voor een efficiënte praktijk. De intentie luidt: alleen vanuit noodzaak opereren en dit goed monitoren. Dat helpt ons om tot leven te komen in de praktijk.

De wereld draait in tweepoligheid: iedereen streeft naar de grote pool (geluk) maar niemand is zich bewust van de kleine pool. Oefenen is bewust zijn van beide polen en de grote pool niet laten corrumperen.

De wereld is niet het doel. De valse glans van de wereldse condities wordt vervangen door de glans van innerlijkheid. Daar werken hele andere vormen dan de wereldse vormen: wetmatigheid, kwaliteit. De heilige plek die gesymboliseerd wordt door de berg is bedoeld om er te leren en om het lichaam los te laten. Je wórdt de berg en neemt de wereld erin op. Jouw geest wordt in staat om te wandelen in geesteswerking.

Het opschonen van de wereldse aankoeking vraagt toewijding. Dit mechanisme van valse bedoelingen en betekenissen werkt in ons op celniveau, dat ben je niet zomaar kwijt. De beoefenaar heeft dus twee verantwoordelijkheden: innerlijke kwaliteit vestigen, en je beschikbaar stellen. Waarbij het beschikbaar stellen geen voeding mag zijn voor het eerste. Benut het verzorgd zijn en veilig zijn om je goed te vestigen in volheid, wetend dat er heel veel te leren is.

De volheid van de boeddha’s en leraren is een krachtig potentieel. We denken dat dit iets is wat moet worden toegepast, maar de dharmische werking is heel anders. Het verwijst naar de boeddhanatuur, naar het veld van leercapaciteit dat we zijn. Intentie is expressie, directe werking.

Er is een grondoplossing nodig; het ervaren van specifieke maatschappelijke gebieden met hun eigen problemen en visie, gedefinieerd om te voorzien in een behoefte, brengt mensen tot deeloplossingen in de functionele sfeer. Zo blijft er onbewustheid woekeren.

Feitelijk is er maar één probleem: in al die gebieden zijn mensen werkzaam en de gebieden staan in dienst van die mens, dus die mens in zijn behoeftigheid is de centrale factor. Zo traceer je het terug naar het individu. En de grondoplossing is uiteindelijk het laten versmelten van vorm en leegte: zien dat de wezenlijke verandering, de transformatie van de vormen, besloten zit in de onveranderlijkheid van onze ware aard.

afsluiting

Conclusies trekken (18-07-22)

stiltijdharma-111Audio van dharma-overleg, opgenomen op zondag 22 juli 2018.
Thema: Je hebt een verkeerde conclusie getrokken: een ‘ik’ waaraan je je vasthoudt en waarvan de wereld een extensie is.

Voel je dat je te maken hebt met blindheid? En zie je anderzijds ook hoeveel je aan dharma-capaciteiten laat liggen? Er zijn veel mogelijkheden om te leren, te beleven en je te verruimen in plaats van vast te houden aan een geïsoleerde belevingskwaliteit. Je kunt keuzes maken, consequent zijn of onderzoeken. Misschien ontgaat me wel heel veel, denk ik alleen in patronen. Dan kun je de boel opengooien en je onconventioneel gaan opstellen, dat werkt direct bevrijdend. Opereren vanuit je potentieel is de enige manier om condities te doorbreken.

Het werelds verhaal is zinloos, maar jij hebt er van alles van gemaakt. Het grote lijden is dat mij de essentie ontgaat van waar het om gaat. Geloof ik echt dat het leven wel zinvol is, dan zal ik dus ergens anders van moeten tappen: van hartszin. Kwaliteit van leven en een leefbare wereld start bij jezelf, het begint bij het geloven erin. En geloof je er in, dan moet je er ook werk van maken.

Oefen consequent en lees, zodat je conclusies kunt trekken. Conclusies zijn belichaming van wat je vindt, ze dienen als een uitgangspunt van waaruit je weer verder kunt onderzoeken. Je moet weten wat je vindt, ergens voor gaan staan! Daarom is schrijven zo belangrijk, het mobiliseert je wijsheid, en taal kun je zo ook gebruiken als een soort verzegeling.

Je leven is kostbaar (18-05-06)

stiltijdharma-111Audio van dharma-overleg, opgenomen op zondag 6 mei 2018.
Thema: benut de gelegenheid om de goedheid te voelen die je bezit.

Het loslaten van het ik betekent dat je terechtkomt in een onvoorspelbare en constant transformerende kracht. Dat is de realiteit. Die kun je niet analyseren, benoemen of omschrijven, alleen beleven. Ontdek vooral in meditatie het verschil tussen beeldvorming en beleving. Observeer jezelf goed, zie je ego werken zonder iets te veroordelen of ermee aan de haal te gaan. Probeer het gewoon los te laten. Niet alleen deelaspecten van je ik, maar je ik als geheel.

Je lichaam en adem zijn nog behoorlijk gekoppeld aan een ik-gevoel, waarbij de adem al wel ruimer voelt. Besef dat je geest nog ruimer en verfijnder is. Het is je bewustzijn en het maakt onder andere mogelijk dat je gewaar bent. Het kan jouw ik gewaar zijn, maar het hoeft zich er niet mee te identificeren. Je bent in wezen dharmakaya (geestelijk lichaam) en als je dit ten diepste leert kennen, kan jouw rupakaya (zintuiglijk lichaam) vrij draaien.

Besef dus goed dat je niet in een proces zit en zorg dat je ieder moment opnieuw de juiste houding inneemt. Verspil de je als mens gegeven tijd niet onnodig. Weet dat je wezenlijk en totaal goed bent. Neem je eigen volheid serieus en zoek bronnen waardoor je je kunt identificeren met eindkwaliteit.
Alle leraren van alle wijsheidstradities belichamen goedheid en dragen deze boodschap uit.

In het christendom wordt veel over zonden gesproken, het ontbreken van goedheid. Dit verwijst naar je egoïsme en naar het niet goed benutten van je potentieel. Ook in deze traditie is zuivering en transformatie mogelijk. Identificeer je met de Boeddha of Christus en loop met hen mee. Het is een groot vermogen van de geest om zich te identificeren.

Geboren worden in afheid (17-12-31)

stiltijdharma-111Audio van dharma-overleg, opgenomen op zondag 31 december 2017.
Thema: oefenen is ontdekken hoe onze volheid tot leven komt.

Oefenen betekent: je ieder moment opnieuw geboren laten worden. Het gaat niet om een idee of een vaag gevoel, het betreft een realiteit. Je faciliteert iets wat echt vorm krijgt, zoals een kind in een moederschoot. De tathagatagharba, betekent de schoot (gharba) van de zodanig-gaande (tatha-gata; Boeddha noemde zichzelf de Tathagata) en is in ieder van ons aanwezig, het is je boeddhanatuur ofwel je bewustzijn. Je wordt er door gedragen, bewogen en opgeschoond en het wekt jou tot leven. Stel daarom niet jezelf centraal, maar het leven, de zodanigheid. Het zoeken van verbinding met de werkelijkheid kan via je lichaam, besef van tijdelijkheid of ‘de ander’ verlopen. Op welk gebied heeft het leven geen vrije doorstroming? Waar merk je dat je vastzit? Maak daar dan werk van.

Het is belangrijk dat je oog krijgt voor de realiteit van geestelijkheid. Je geest is je ware lichaam! Laat daarom jezelf los, identificeer je niet met je ik-verhaal. Zolang je naar buiten gericht blijft en daar betekenis aan blijft geven, heeft het leven weinig toegang tot jou. De vraag is of jij je wil openen voor de levensstroom? Iedereen kan het, het vraagt geen opleiding of speciale omstandigheden, het vraagt alleen jouw verlangen en jouw vertrouwen.
Geloof je in jouw recht van bestaan, in de volheid van jezelf, in hartskwaliteit? Voel je het verschil tussen je bedoelde hart met zijn eindkwaliteiten en je gebrekkige hart dat zichzelf niet kent en vol zit met angst? Benut dan het verlangen naar je diepste geluk en schenk je vertrouwen aan het leven. Dit wil niet zeggen dat je vertrouwen hebt in wat er in de wereld om je heen gebeurt. De werkelijkheid verwijst naar binnen. Je innerlijkheid is veel reëler dan alle verschijnselen. Onderzoek het goed.

Als je onderzoekt wat de bedoeling van iets is, vul je het in eerste instantie zelf in. Als je wat langer bezig bent, ontdek je patronen en vraag je je af of het de bedoeling is om je op die manier aan zekerheden vast te klampen. Zo begin je te zien wat juist niet de bedoeling is. Via meditatie stop je die valse stroom van invulling en ontdek je langzaam wat wel de bedoeling is. Daar kun je geen beeld van maken; je kunt het alleen gaan voelen, gaan beleven.

Je beseft steeds meer hoe onzinnig het is, als het ik naast de levensstroom staat als een soort controleur of commentator. Alles wat van het ik komt, heeft per definitie geen wezenlijke waarde. Het ik heeft zijn eigen logica, maar dat is allemaal schijn. Het mist de samenhang. Pas door het aanboren van wijsheid en intuïtie kun je ontdekken hoe vervormd het ik-beeld is. Leer daarom je kleinheid los te laten en te luisteren naar wat het leven je influistert. Maak je ontvankelijk, zodat de bronkracht jou kan toestromen en opschonen. Zo word je getransformeerd tot een constante nieuwheid, een constante geboorte van je ware aard.

Je creëert je eigen verblinding (18-01-04)

stiltijdharma-111Audio van dharma-overleg, opgenomen op zondag 4 januari 2018.
Thema: jij bent in feite bewustzijn dat zijn eigen blinde staat creëert .

Het doel van de weg is tweeledig: eerst alles leren kennen en vervolgens alles goed leren bedienen. Het eerste aspect verwijst naar de wijsheidskant, de leegte. Via de verbinding met je lichaam, leer je alles rechtstreeks kennen; niets ontgaat je en niets wordt vervormd.
Maar wij hebben ons lijf geïsoleerd en op de voorgrond geplaatst. Hoe meer dit wordt hersteld, hoe meer we de stroom kunnen toelaten, totdat we uiteindelijk helemaal openvallen en alles volledig en direct kennen. Dan kunnen we ons als bodhisattva beschikbaar stellen aan iedereen die het nodig heeft en aan alles wat zich voordoet. Het gebruik van deze blootgelegde potentie is de actieve kant, de vormenkant die we vanuit mededogen bedienen.

Als je de weg bewandelt, word je regelmatig geconfronteerd met een visie die haaks staat op je eigen ideeën en aannames. Maar als je uitgaat van je eigen info, draagt dat nogal wat risico in zich. Meestal steek je in op het verkrijgen van wat je gelukkig maakt of het kwijtraken van wat je ongelukkig maakt, en dus heb je te maken met een heleboel wisselende doelen. Dat voelt labiel en heeft geen betrouwbare basis.
Ga je echter af op de info uit het onderricht, dan vind je altijd maar één bedoeling: verwerkelijking. Deze bedoeling is stabiel en werkt bevrijdend. Alhoewel het doel hier niet ‘gelukkig-zijn’ beoogt, word je het wel! Het is een soort geluk, dat niet afhankelijk is van omstandigheden, maar permanent en authentiek blijkt te zijn.

Soms, als je moeite tegenkomt op het pad, kun je het gevoel hebben slachtoffer te zijn. Maar dat ben je niet. Want jij bent de baas! Je bent een blinde baas, die zijn eigen ego in stand houdt. Realiteit staat niet vast, jij creëert de realiteit. Het is namelijk afhankelijk van waar jij waarde aan hecht. Als je besef hebt van de bedoeling van je leven en je hecht echt waarde aan volheid, dan schep je daarmee een andere realiteit en een andere beleving dan dat je daar geen waarde aan hecht.

Houd daarom altijd het eindperspectief voor ogen. Oefen je, om niet steeds naar kleinheid te verschuiven. Dit doe je door je niet aan externe factoren te koppelen; niet je karma, je verleden erbij te betrekken. Jij staat niet centraal, het leven staat centraal. Oefen om het leven alle ruimte te geven en leun erin. Je kleinheid is opgenomen in grootheid en alleen vanuit je grootheid kun je kiezen voor groot of klein. Hoe dit precies werkt is een mysterie, maar één ding is zeker: dit allesomvattende bewustzijn is de aard van wat jij wezenlijk bent.